.
Voorspelbaarheid
en de dagelijkse rituelen brengen een man tot wanhoop en doen hem
verlangen naar een uitweg.
De sequenties
file – werk – file, en dat iedere dag weer, is prima in beeld
gebracht.
De man zwicht
voor de schimmen en er volgt een blinde achtervolging vol overgave
over land en door bossen naar het lokkende water, waar een boot
wacht om de verlossende overtocht te maken.
Het
realistische loopt naadloos over in het surrealistische. Dit is mooi
vormgegeven door onder andere de choreografie in het bos, hoewel de
dans wel wat te lang is uitgesponnen.
In het eerste
deel van de film is bewust geen geluid gebruikt als verwijzing naar
de leegte in zijn leven, de zoete muziek in het tweede deel als
overgang naar de andere wereld. En de donkere lucht in het derde
gedeelte als opmaat naar de fatale finale.
We zien mooi
camerawerk.
Mooie
symboliek door het kijken in de achteruitkijkspiegels.
Het feit dat
we van de man wel close-ups zien en van de schimmen niet, is ook een
verwijzing naar het realistische versus het surrealistische.
De
acteerprestatie van de man komt geloofwaardig over.
De jury
ervaart de film als zonder einde. Een rimpeling in het water had een
effectieve aanwijzing kunnen zijn.
Is het
najagen van schimmen net zo doelloos als de dagelijkse sleur?
Waardering:
BRONS
|