.
Een
sterfgeval is de oorzaak van een toevallige ontmoeting tussen een
man en vrouw die elkaar lang uit het oog zijn verloren. Dat hun
gezamenlijke verleden ernstig beïnvloed is door de wederzijdse
ouders blijkt pas nu, 25 jaar later.
Wacht de
dochter van de vrouw hetzelfde lot?
Dit gegeven
ontwikkelt zich in een lineaire parallelvertelling, zodat duidelijk
wordt hoe destijds de ouders van de man en vrouw al het mogelijke
gedaan hebben om de opbloeiende relatie te doen stranden. De wens
van de dochter om te mogen verhuizen naar haar vriend in het
buitenland wordt aanvankelijk afgewezen. Maar stukje bij beetje
wordt het verleden van de oud-geliefden ontrafeld en zo krijgt de
dochter toestemming om haar hart te volgen. Het kortstondige
weerzien laat de nodige sporen achter en trekt een wissel op de
toekomst van de oud-geliefden.
De
introbeelden van Australië worden als overbodig ervaren. In de
dialogen is de decoupage goed toegepast. Afgezien van de bosscène
is de verstaanbaarheid prima. De film heeft veel dialogen en een
film die door dialogen wordt gedragen, is
filmisch minder interessant. De spanningsopbouw in sommige scènes
wordt door de rommelige opbouw van de uitsneden in de shots, niet
goed vertaald. Bijvoorbeeld bij de scène met de foto van de vader
en de scène op het bospad.
Het duet is
heel mooi gezongen maar de scène past niet in deze film. De montage
is netjes. De locaties (o.a. de bakkerij en het ziekenhuis) zijn
goed gebruikt in de film.
Het praten
tegen een foto kan filmisch beter worden opgelost door gebruik te
maken van een voice interieur. De regie had de acteurs meer moeten
coachen in hun acteerprestaties. Het thema is mooi uitgewerkt met de
symboliek van de rails en het station als verwijzing naar de reis
naar het verleden, maar ook een reis naar een positieve toekomst.
Waardering:
ZILVER
|